Download Gratis Buku Sebelas Patriot Andrea Hirata .Pdf

AYAHKU SEORANG PATRIOT

Tajuk Buku: Sebelas Patriot
Pengarang: Andrea Hirata
Penerbit: Bentang Pustaka, Yogyakarta
Tahun: 2011, Cetakan Pertama
Bilangan Laman: 112 halaman
Harga: Rp 39.000



I.SINOPSIS:
Cerita ini bermula dari masa kecil Ikal, yang tak lain adalah Andrea Hirata itu sendiri .Ketika di Pulau Belitong yang kaya akan tambang timah. Kerinting menaruh kecurigaan pada ayahnya, yang tidak banyak bicara. Pandangan tersebut hilang selepas dia menemui sebuah gambar misteri, yang tak lain foto ayahnya sedang memegang piala namun tidak tergambar wajah gembira. Kemudian dia mencari tahu apa rahsia sebenarnya kepada rakan sebaya ayahnya.

Kecurigaan terbongkar setelah dia mengetahui bahawa ayahnya adalah pemain bola sepak berbakat, tepatnya pemain sayap kiri bersama kedua saudranya. Namun perlu berundur kerana ditentang oleh Belanda. Van Holden utusan Ratu Belanda menjadikan bola sepak sebagai politik untuk mencapai tujuannya untuk memperkukuh pendudukan Belanda di Indonesia dengan membentuk pasukan gabungan Belanda.Sehingga tidak ada pasukan yang berani mengalahkan Belanda.Karena bagi sesiapa yang berani menentang akan dibuang ke tangsi.Akibatnya, kemasyhuran tiga saudara dalam sepak bola gelap.

Hingga pada suatu saat, sebelas patriot tepatnya pasukan tiga bersaudara melawan gabungan Belanda. Pasukan tiga bersaudara menang. Akibatnya mereka dibuang Belanda ke tangsi selama seminggu.Setelah kembali, tempurung kaki kiri ayah Ikal pecah dan hilang upaya kekal. Sehingga tidak boleh bermain bola sepak lagi. Melihat perjuangan ayahnya yang begitu besar. Akhirya Ikal bertekad menjadi pemain Junior PSSI.

Perjuangan Ikal lakukan, namun semuanya pupus di tengah jalan.Ikal gagal menjadi pemain Junior PSSI. Berkat motivasi dari ayahnya "Prestasi tertinggi seseorang, pingat emasnya, adalah jiwa besarnya". Kerinting bangkit dari kegagalan dan menyedari ketidakmungkinannya menjadi pemain bola sepak, membuat kerinting puas sekadar menjadi penyokong bola sepak terutama PSSI dengan menyebut dirinya dan para pendukung PSSI sebagai Patriot PSSI. Atas kecintaan yang besar terhadap bola sepak pada umumnya, dan terhadap ayahnya pada khususnya itu pulalah yang membuat Ikal dengan penuh perjuangan mendapatkan baju seragam sepakbola milik Luis Figo, pemain kegemaran ayahnya. Langsung dari markas Real Madrid di Santiago Bernabeu di bandar Madrid, Sepanyol, dan lengkap dengan tanda tangan asli Figo. Dengan bekerja serabutan siang malam seperti yang biasa dilakoni seorang pengembara, agar wangnya mencukupi harga baju itu. Dan dia berjaya mendapatkannya. Bahkan setelah itu, dia juga berjaya menonton perlawanan antara Real Madrid vs Valencia, langsung dari tempat penonton di stadium Santiago Bernabeu.

II. Kepengarangan
Tamat SMA, ia merantau ke Jawa, melanjutkan pengajian di FE-UI. Seusai meraih gelar sarjana ekonomi, ia berjaya mendapat biasiswa dari Kesatuan Eropah untuk mengambil gelar master di Universite de Paris Sorbonne, Perancis serta Sheffield Hallam University, di Inggeris. Setelah menyelesaikan studi S1 ​​di UI, Andrea yang kini masih bekerja di pejabat pusat PT Telkom ini mendapat biasiswa Kesatuan Eropah untuk kajian Master of Science di Université de Paris, Sorbonne, Perancis dan Sheffield Hallam University, United Kingdom.

Sejak menerbitkan novel pertamanya Laskar Pelangi (2006), Andrea Hirata melejit bagai meteor. Karya-karyanya Tetralogi Laskar Pelangi dan Dwilogi Padang Bulan laku keras.Tiga bukunya Laskar Pelangi, Sang Pemimpi, Edensor sudah diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris, masing-masing dengan judul Rainbow Troops, Dreamer dan Edensor.

Bahkan awal 2010, Andrea sudah merintis sejarah baru pemasaran buku karya-karyanya melalui global marketing. Novel pengeluaran Indonesia tidak hanya dipasarkan di tanah air tetapi juga di luar negara. Andrea Hirata menjadi icon penulis best seller Indonesia awal abad ke-21.

III.KEKURANGAN
Jika dibandingkan dengan novel karyanya yang lain, novel Sebelas Patriot ini terlalu tipis, hanya 112 halaman saja. Selain itu, di dalam novel ini terdapat beberapa kalimat yang tidak di mengerti sehingga membuat bingung para pembacanya.

IV. KELEBIHAN
Sampul yang dipilihpun juga sangat bagus sehingga menarik perhatian.Novel ini menggunakan gaya bahasa yang mudah untuk dimengerti.Dari segi sastera sangat mudah, ringan, dan sangat mudah dicerna oleh para pembaca.

V.NILAI BUKU
Dari novel banyak mesej dan amanah yang boleh dijadikan pemompa semangat untuk menyokong bola sepak Indonesia. Selain itu, novel ini juga layak dibaca dan dimiliki semua kalangan terutama untuk para pemuda Indonesia kususnya pecinta bola, untuk memperjuangkan mimpi-mimpi sepak bola Indonesia.


Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel